Featured article

Galleri North holder til i kælderen under baggården. Lokalet har dermed udelukkende kunstig belysning. Lokalet er samtidig ganske rustikt, hvorved det får en karakter, der ikke findes i moderne lokaler.

Yvonne Hansen er generelt stolt over det lidt rå udstillingslokale, som da også er booket langt frem i tiden. Galleriet passer udstillingerne men, det er kunstnerne selv, der er ansvarlig for den enkelte udstilling.

Torgny Wilcke KIOSKRUM

Reception på bogen "Block" torsdag 23 februar kl. 17-19
i Kiosk 7, Amagerbrogade 7, 2300 Kbh S

"De Ædlere Dele" spiller 3 numre kl. 18.

Kioskrum:
Er der en sofa er det en stue
Er der en seng er det et soveværelse
Er der kakler kan det være et badeværelse

BLOCK:
En bog om Torgny Wilckes værker, udstillinger og kurateringer, med tekster af Anne Ring Pedersen, Mikkel Bogh og Torgny Wilcke.
Bogen er udgivet af North

Udstillingen kan ses dagligt fra gaden kl. 8-24, frem til 6. marts
Kiosk 7, Amagerbrogade 7, 2300 København S

Bedste hilsener

Torgny Wilcke og Yvonne Hansen

Kiosk 7 is an initiative by Maria Zahle & Jason Dungan. We have taken over an empty kiosk on Amagerbrogade and in the coming weeks a cycle of artists will be taking turns working temporarily in this hybrid space functioning somewhere between a gallery and a studio. Jason Dungan 53 65 57 27

With thanks to Allan Meinel and andelsboligforeningen
http://www.amagerfilmlab.org/kiosk-7

Fernisering torsdag 3. november 2016 kl. 17-19

2 udstillinger i 2 rum

" Galleriets sidste udstilling, så kom og gør det til en god fernisering. Galleriet har eksisteret i 26 år. Men nu skal der ske noget andet. Det har været 26 dejlige, insprirende og givende år. Jeg fortsætter forlaget og du kan stadig købe de gamle publikationer, som jeg har på lager. kontakt: info@northart.dk eller tlf 26 15 61 51. Udstillingen varer til 26 november, hvor vi holder en finissage og serverer et lille glas kl 14-16":  Yvonne Hansen

At folde rummets flader ud - Med Hilsen til André og Michael.
Udstilling med Torgny Wilcke og Jens Damkjær Nielsen.

”Dag foldet ud som en hvid dug.”André Breton (1924)

”Vi folder drømmens faner ud.” Michael Strunge (1986)

Med udstillingen "At folde rummets flader ud" som afholdes hos Galleri North i november måned 2016 - ønsker vi Torgny Wilcke og Jens Damkjær Nielsen, at markere 30 året for Strunges digtsamling samtidig med, at vi søger en ny fortolkning, hvor vi tager udgangspunkt i den samme handling, at folde ud, men hvor vi ligesom Strunge har ændret på objektet, så der henvises til selve udstillingsrummet, og hvor begreberne dugen og fanerne før dannede billeder af flader, så går vi tilbage til fladen som begreb. Samtidig går vi ud fra af det alment erfarede, at udstillingsrummets flader ikke alene udgøres af gulv og vægflader, men også de flader, der udgør de udstillede værker.

Det er ofte sådan, at noget, der i sin tid stod som en nytolkning på sigt kan komme til at stå som rammen for noget nyt, der igen er skabt på skuldrende af det, der forud var et nybrud. Det kom også til at gøre sig gældende, da Michael Strunge for 30 år siden udgav digtsamlingen med titlen og titeldigtet ”Vi folder drømmens faner ud”, der udover at rumme det aktuelle brud med – og kritik af det gamle ungdomsoprør - også rummer en reference – og en hilsen til det ovenstående citat fra André Bretons det surrealistiske manifest fra 1924.

Hvor Breton stadig arbejder indenfor begrebernes rammer, så lader Strunge inddrager det mere flygtige begreb drømme som omdrejningspunktet, hvis faner foldes ud. Man kan sige, at med 62 års forsinkelse, så skaber Strunge et litterært billede, der både referere tilbage til det, der danner rammerne - samtidig med at man tilføjer fornyelsen. Samtidig er det uundgåeligt digtets betingelse, at man er afhængig af sproget - og bogstavernes og ordets genkendelighed - og det er, når man underlægger papirets flade i forhold til ordene, at man skaber det sproglige billede
torgny-wilcke-vogn-og-north-modern-2015-1
Torgny Wilcke, Vogn og North Modern, 2015

jens-damkjaer-nielsen-2015-2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jens Damkjær Nielsen 2015

 

Subtitling the everyday stuff

Charlotte Thrane, Torgny Wilcke, Ninna Bohn Pedersen

En udstilling der tager det almindelige og rykker det, giver det nye billeder, nye former og associationer. Det er ikke store armbevægelser, men det er nye ting der kommer op både faktuelt og billedligt med brugen af hverdagens ting og oplevelser.

Der bygges på simple og velkendte materialer og værkerne tilslører ikke materialernes almindelighed og hverdagsnærhed og ærlighed. Værkerne fortæller åbent om den omverden, de er rundet af, og hvordan de er blevet til, der rettes meget lidt, sminkes meget lidt og det er så iøjnefaldende, at man umiddelbart som en del af formen kan se, hvordan formen har udviklet sig og skulpturen er stykket sammen efterhånden og undervejs i en almindelig hverdag.

Udstillingen vises februar 2017 i The Cass, London Metropolitan University, Whitechapel, London

charlottethrane-2016
Charlotte Thrane 2016
ninna-bohn-pedersen-2016
Ninna Bohn Pedersen 2016
torgny-wilcke-scenery-2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Torgny Wilcke Scenery 2015

Finissage lørdag 26. november kl. 14-16

Udstillingen er støttet af Kbh. Kommune Billedkunstudvalg og Statens Kunstfond








Fernisering fredag 7. oktober 2016 kl. 16-20

7 kunstnere udnytter fejl, men bruger dem forskelligt

Med udgangspunkt i "Pitch the Glitch" har 7 kunstnere set nærmere på, hvad fejl i materialet eller fejl opstået i arbejdsprocessen betyder for resultatet af deres værker.
Det blev både en inspiration og udfordring at tage udgangspunkt i titlen "Pitch the Glitch", der trækker referencer til det digitale medie. Modsat det digitale medie - hvor man kan lave fejl i sine værker, og rette dem uden det kan ses eller sanses på det færdige værk - arbejder disse kunstnere alle, i denne udstilling, med fysiske værker, hvor arbejdsprocessen med alle dens fejl, forstyrrelser og uheld bliver synlige i større eller mindre grad.
Kunstnerne starter med at have en intension om, hvordan deres værker skal tage sig ud, men det hænder at der undervejs sker uheld på materialets eller håndens betingelser. Alle 7 forholder sig til disse glitches, men behandler dem vidt forskelligt. Enten retter de dem og efterlader blot en antydning, eller de får lov at passere som de er, ja de kan endda fremprovokeres og deres potentiale udnyttes.
Det resulterer i en udstilling med et meget forskelligartet kunstnerisk formsprog, som blandt andet byder på:
Noget der er og ikke er - Bygge op, bryde ned - Farver i systemer - Materials become memories  - Pigmenter der tilføjer tid og bevægelse - Konstruerede sansninger  - UV lys versus dagslys

De udstillende kunstner er: Gitte Svendsen, Renate Borgen, Mette Sandfær, Kirsten Schauser, Shine Robert Christensen, Janne Secher Frausing, Hanne Nielsen Kjærsgaard

Udstillingen slutter lørdag 29. oktober 2016

glitch - logo org

gitte-svendsen-2Gitte Svendsen

gitte-svendsen

Gitte Svendsen

hanne-nielsen-kjaersgard-og-mette-sandfaer

Hanne Nielsen Kjærsgaard og Mette Sandfær

janne-secher

Janne Secher

kirsten-schauser Kirsten Schauser

mette-sandfaer-hanne-nielsen-kjaersgaard Mette Sandfær og Hanne Nielsen Kjærsgaard
renate-borgen Reneta Borgen
img_2103
img_2106
img_2116
Fotograf: Renate Borgen

Fernisering fredag 2. september 2016 kl. 17-19

2 billedkunstnere udstiller malerier på hver deres separatudstilling i sammenhængende lokaler.

Gitte Mørk "TWIST"

Udstillingens titel henviser til Gitte Mørks kunstneriske praksis – at hun maler billeder af stof og mønstre, som bliver forskubbet, afbrudt og forskudt – har fået et TWIST. Hun er fascineret af stof med enkle, grafiske mønstre. Hun maler det hun ser, når stoffet er arrangeret og draperet – uden at male skyggerne.

Udtrykket er minimalistisk med fokus på nærhed og nænsomhed, der kan løfte stoffet ind i en anden dimension. http://www.gittemork.dk

Gitte_Mørk_Twist_1

Bjørn Colstrup "TENSION "

Under titlen Tension præsenterer Bjørn Colstrup billeder, der rummer de spændinger, der er på færde mellem billedfladens elementer indbyrdes og i forhold til lærredets kant. Det hele er i skak og balance, eller er det?

Bjørn Colstrup arbejder med meget enkle elementer og former i Hard Edge-stilen.

Bjørn_Colstrup_Tension_2

Udstillingen slutter 30. september 2016

15Gitte Mørk

16Gitte Mørk

29Bjørn Colstrup

31Bjørn Colstrup

Fernisering onsdag d. 8/6 2016 Kl. 17.00 – 20.00

På ”Extension” viser Rasmus Danø en række nye værker bestående af grafiske arbejder, maleri og relief/skulptur der danner et samlet flow i udstillingsrummet. I dette indgår malerierne ”The Player” og The Speaker” fra 1997, som trækker tråde frem til de helt nye værker.

Extension” er en processuel kædereaktion af værker, hvor korrespondancen værkerne imellem er lige så betydningsbærende som det enkelte værk i sig selv.
Figurationen er skåret ind til benet i et konkret formsprog, hvor særligt cirklen går igen. Den fungerer på et symbolsk plan som både begyndelse og endelse.
Også snittet eller linjen i sin rene form, der fremmaner illusioner af rum er tilstede.
Farveholdningen er gennemgående rød, hvid og sort, hvilket har en stærk iboende grafisk og symbolsk karakter.
Værkerne antyder at være digitalt eller industrielt serieproducerede, men ved nærmere eftersyn ses det, at de alle er frembragt analogt. Med de iboende skævheder og fejl, der opstår i den analoge proces, antyder Danø en stille protest mod samfundets forsøg på ensretning. Der er altid en anden vej ud og væk. Man skal blot lede efter for at finde den.

Om processen siger Danø: ”Der er i skabeloner nok at forholde sig til ude i samfundet, men måske er det en grundlæggende forudsætning for, at det hele ikke bryder sammen. At arbejde analogt, særligt med grafik, er en form for skabelonarbejde, hvor det meste lige skal overvejes inden man går i gang. Personligt har jeg brug for skabeloner i hverdagen, men i den kunstneriske proces, nedbryder jeg disse, hvis en ny og bedre idé dukker op undervejs… eller hvis materialet pludselig siger fra og vil i en anden retning. Det er i de små afvigelser jeg finder en form for ro og tilfredsstillelse… når arbejdet med kunsten giver splinter i fingrene.”

Udstillingen slutter lørdag 2 juli 2016

Rasmus Danø (1974) dimitterede fra det Kgl. Danske Kunstakademi i 2001 og har siden sin afgang udstillet aktivt i ind og udland, senest på Glasgow International Arts Festival, April 2016.
Rasmus Danø har modtaget Statens Kunstfonds årlige arbejdslegat flere gange senest 2015 og er repræsenteret på bl.a.
Vaxsjö Konsthal(se), Kunst På Arbejdspladsen og Vejle Kunstmuseum.
www.siofc.com

web_north_invitation

extensions_room5

extensions_room2

extensions_room3

extensions_room4

 

Velkommen til fernisering onsdag 4. maj 2016 kl. 16-19.

Mette Høyen Andersen TRIN FOR TUNICA

Geometriske former, tegning, collage, objekter og skulptur er nogen af bestanddelene i Mette Høyen Andersens udstilling. TRIN FOR TUNICA er en sammenstilling af former, materialer og ord.

I TRIN FOR TUNICA kan man opleve, hvordan elementer som tekst, masonit, træ og tape står som abstraktioner over indsamlede krydsord, tæppemønstre og arkitektoniske elementer.

Udstillingen kombinerer materialer, research og erindringer, og baggrunden for værkerne er fotos, genstande, farver og former samlet i hverdagen og på rejser: et tunikamønster fra Incariget, tæppe og trappe-former, QR-koder eller de tomme felter i krydsogtværsen er tilsammen et underliggende grid for udstillingen som helhed. Der er en vis systematik som igen delvist opløses. Som en slags byggesten kombineres forskellige træplader, maling, tegning, collage, foto, bog og skitse til bog, tekst, syning og tape i udstillingen.

Forfatter Gitte Broeng har skrevet fire associative tekster til værkerne, der ligger som et foldet hæfte man kan tage med sig fra udstillingen.

Mette Høyen Andersen arbejder på tværs af en række forskellige materialer og medier fra tegning og tekst til video og skulptur. Centralt i hendes arbejde er interessen for forholdet mellem billede og sprog, erindring og nu, og en kontinuerlig undersøgelse af relationer; mellem streger, former, tekst og billede, og mellemmenneskelige relationer. Mette Høyen Andersen er uddannet cand.comm og har studeret film, kommunikation, medie og kunst - bor og arbejder i København.

Udstillingen er støttet af Københavns Billedkunstudvalg.

Udstillingens sidste dag er lørdag 28 maj 2016.

flyer-scan120

1b31eeae9d

8bce1f17cd

MEtte foto

e52fb228c8

c7de95f9bb

05e1de48ae

cff4b598df

Fotograf: Dorte Krogh

Med udstillingen Et Prospekt viser jeg en landskabsopfattelse, som dels har rødder tilbage til min opvækst på Falster, og dels har rod i et ophold i Island i sommeren 2004.

Her er et uddrag fra teksten som belyser prospektet.
(Hele teksten forefindes på udstillingen.)

. . . Kl. 14.15 lander flyet fra København i Keflavik. Vi tjekker ud og henter bilen på lufthavnens parkeringsplads. Vores forventning til turen, og det arbejde vi er kommet her for, er på dagen så høj som himlen.

Indtrykket er helt uden træer og åbner landskabet for iagttagelsen. Der er ikke meget at falde tilbage på her. Hele horisonten rundt fremstår alting nyt og nøgent. Det er landskaber som for ganske nylig er skabt – skudt op fra havet i udbrud af så enorme omfang, at det stadig ryger, og stederne har fået navn efter det. Luften syder af suler og mallemuk, og her lugter af askejord, fordampet havvand, og af mosser, lyng og lave urter som har bidt sig fast i grunden.
De medbragte indre landskabsbilleder er fremmede her imellem rhyolit og basalt. De tilhører en anden tid, men lader sig let arkivere ved erkendelsen af, at skitsearbejdet og tegningerne, der udgør den planlagte praksis, ikke længere har betydning. Her er arbejdet selve iagttagelsen.

. . . Iagttagelsens fokusmomenter opløses og spredes ud i et prospekt af uafbrudte bevægelser, som i en vandoverflades – skyernes, regnens og det skiftende lys, græssernes flimmer i vinden, smeltevandets strøm og refleksioner, og fuglenes og det tynde, fine askejordlags flugt.

. . . Julinatten er lys på 65° nordlig bredde, men denne nat nedtonet så kulørerne lige akkurat mister deres glans og optræder i en dæmpet udgave. Den hvidblå skala beholder dagslyskarakteren, og landskabet fremstår koloristisk gråskaleret med lysende blå overtoner i en svævende og mættet vibration – som et mælkeskær.
Synsindtrykket slipper grebet netop så meget, at hørelse og lugtesans accentueres. Sansningen smelter tilstedeværelsen og landskabet sammen i en oplevelse, der rækker langt tilbage i tiden og genkalder øjeblikke af duft og udvidelse.

Der er en logik i at landskabet er et af fundamenterne i motivet og den kunstneriske praksis. Sansning og perception er vævet ind i et forhold til landskabet som blodkar og nervebaner i kødet – det er en helt grundlæggende forudsætning i den menneskelige eksistens.

De enkelte malerier er horisontalt struktureret, og for at præcisere dette horisontale i prospektet, og sammenhængen malerierne imellem, er de hængt op i forhold til min personlige øjenhøjde, som er 164 cm. Maleriernes øverste gyldne snit følger denne højde.

Med venlig hilsen
Jan Hartmann Mogensen

KimWendt-6019

KimWendt-6006

Fernisering onsdag 2 Marts 2016 kl.16­-18

Victoria Friis, Tove Hummel, Lene Stevns Jensen, Tove Dehn, Vibeke Winberg, Lilybeth Sebaldus, Bierte Hee, Reiko Tange, Dorthe Grum­Schwensen, Pia Stuer Lauridsen, Kirsten Bohn, Grethe Tranberg, Birgitta Hallberg, Jeff Ibbo, Winnie Vöge, Birthe Ohsten.

"Emnet for udstillingen er "Vækst". Et ord der er meget brugt i medier og af alle der mener at have andel i samfundsudviklingen, men som også er under angreb som et fyord i visse kredse.
Vi repræsenterer nok overvejende disse kredse så der er lagt op til at nogen måske får kam til det vildtvækstvoksende hår"

Københavnersalonen er en gruppe af kunstnere som alle er medlem af BKFs Københavnerafdeling. De mødes en gang om måneden for at drøfte løst og fast, om alle de emner og problemer der angår deres arbejde og liv med kunst. Og for at komme ud over det isolerede liv, det er at være kunstner i dag. Det er selve ideen i deres Salon, men for at lokke kunstnere til har de en ide om at udstille med jævne mellemrum og skal så nu udstille i Galleri North.

Udstillingen slutter torsdag 31. marts 2016

plakat navne invitation copy

1

2

3